Sarens lanceert SGC-250

Sarens lanceert SGC-250 1000 666 Claudine

Sarens lanceert trots de grootste kraan ter wereld in formaat en capaciteit, de SGC-250

De SGC-250 (Sarens Giant Crane – 250) werd gelanceerd in de haven van Gent, in België. Sarens hield een inhuldigingsevenement op vrijdag 9 november 2018. Een aantal journalisten en belangrijke contacten van Sarens woonden de inauguratie bij van de grootste kraan in eigendom van de organisatie – een machine die momenteel wordt beschouwd als de grootste kraan ter wereld in zowel grootte als capaciteit. CEO Wim Sarens en directeur van Technical Solutions, Projects and Engineering Carl Sarens presenteerden de kraan vanuit een commercieel respectievelijk technisch standpunt aan het publiek.

De SGC-250 is de eerste van de derde generatie ring-gebaseerde kranen bij Sarens. Het heeft een maximaal lastmoment van 250.000Tm, waarmee een verbazingwekkende 5.000T kan worden opgetild. Zelfs bij een grote straal van 100 m is de kraan nog steeds in staat om 2.000T op te tillen en dan blijft de gronddruk toch onder de 25T / m². Deze uiterst indrukwekkende cijfers worden bereikt door het grote aantal wielstellen op de dubbele ringbalken en de spreidmatten die de machine heeft.

De hoofdmast, die nu 118 m is, kan tot 160 m worden verlengd en de giek kan tot 100 m worden verlengd. Deze combinatie kan een ongelooflijke hoogte van ongeveer 250 meter bereiken of een even verbazingwekkende straal van 275 meter. Deze flexibiliteit garandeert dat Sarens in staat is om te bouwen wat de klant nodig heeft, alles op een ontwerp met dubbele ringen met niet meer dan 48,5 meter buitendiameter.

Daarnaast kan de kraan twee haakblokken bedienen: één op de hoofdgiek en één op de giek. Op deze manier kan de kraan elke plek op de bouwplaats bereiken, terwijl de combinatie van grote capaciteit en snelle verrichtingen nog steeds aanwezig is.

Naast kracht en flexibiliteit heeft Sarens veel aandacht besteed aan veiligheid en continuïteit. Dit kan bijvoorbeeld worden gezien op het hoogste prestatieniveau (PL E) en het volledige redundantiesysteem op het hijs- en zwenksysteem dat wordt bereikt door alle twaalf motoren op intelligente wijze aan te sluiten en te sturen in zes powerpacks.

Het meest unieke kenmerk van de SGC-250 is het vermogen om te verplaatsen, volledig opgetuigd op locatie, van de ene hijspositie naar de andere. Dit is een kenmerk dat niet alleen geen precedent kent onder de Sarens vloot van kranen, maar een doorbraak betekent voor de gehele wereldwijde kraanindustrie. De kraan heeft twee sets wielen: één voor 360 ° zwenken en één voor verplaatsen. De tweede set is hydraulisch intrekbaar en wordt naar buiten geduwd wanneer de kraan moet rijden.

De SGC-250 zal binnenkort naar zijn eerste project in het Verenigd Koninkrijk vertrekken en een sleutelrol spelen in de ondersteuning van de bouw van de kerncentrale van Hinkley Point C – momenteel het grootste en meest complexe civieltechnische project in het Verenigd Koninkrijk. Het is belangrijk op te merken dat, aangezien de SGC-250 veel gelijkenissen vertoont met zijn voorgaande modellen, Sarens commercieel verwacht dat de SGC-250 een vergelijkbaar traject zal hebben als dat van de andere Sarens Giant Cranes.

Bron: Sarens (www.sarens.com)